Garantivillkor – Alterna

Utöver konsumentens reklamationsrätt enligt konsumentköplagen (1990:932) lämnar vi följande garantier till konsumenter.

Kvalitet är otroligt viktigt för oss, varför vi ersätter tillverknings- och materialfel, så kallad fabriksgaranti. Beroende på produktgrupp gäller fabriksgarantin under tre (3), fem (5) eller 15 år.

15 års garanti

  • Duschväggar, undantaget slitdetaljer
  • Emaljerade stålbadkar
  • Porslinsprodukter som tvättställ och WC-skålar utan cistern
  • Badrumsbeslag

5 års garanti

  • Handduktorkar, vattenburna och eltorkar, oavsett färg (krom eller färgade)
  • Badrumsmöbler inklusive speglar (se mer information om Aqua-möblerna nedan)
  • Mineralkomposittvättställ
  • Kvartskompositbänkskiva
  • Badkar sanitetsakryl
  • Duschkabiner
  • WC-fixtur utan cistern
  • Vattenlås
  • Bottenventiler
  • Klinkerramar (Altech)
  • Diskbänkar
  • Utslagsbackar
  • Strålsamlare
  • Diskmaskinsavstängningar
  • Avloppslangar

3 års garanti

  • Tillbehör handduktorkar, exempelvis elpatroner och reglerventiler
  • Duschutrustning (duschset, takduschset, duschslangar)
  • WC-fixtur med cistern
  • WC-sitsar
  • Vattenutkastare

Garantitiderna gäller från inköpsdatum. För garantierna ska följande villkor gälla:

  • Kunden måste ha följt produktens monterings- och skötselanvisningar.
  • Är produkten felaktig ska den reklameras vid inköpsstället (i butiken eller via installatören). Anmälan av ärendet ska göras inom skälig tid (max 2 månader) efter det att felet upptäckts.
  • Garantin gäller inte om produkten har använts i annat sammanhang än för hemmabruk.
  • För att garantin ska gälla ska produkten vara monterad och installerad på ett fackmässigt sätt enligt rådande branschregler.
  • Aqua-möbler: Vid håltagning för rörgenomföring rekommenderar vi en fintandad hålsåg. Observera att försiktighet och hänsyn måste tas till möbelns konstruktion så att möbeln ej försvagas vid håltagning. Denna punkt måste tas i beaktning för att garantin skall gälla. 

Garantitid för Alternaprodukter följer generellt Konsumentverkets rekommendationer och gäller från inköpsdatum.

 

Så här gör du för att reklamera en vara

Har du erhållit en defekt produkt, och vill göra en reklamation?

Återförsäljare/installatör – ta kontakt med din ansvariga säljare, alternativt närmaste Dahlcenter.

Slutkonsument – ta kontakt med den återförsäljare/installatör du köpt produkten av.

För att upprätta ett garantiärende, behöver du följande uppgifter:

  • Artikelnummer för varan du vill reklamera
  • Ordernummer för berörd order
  • Antal av produkten du vill reklamera
  • En beskrivning av vad som är fel på produkten
  • En eller flera bilder som visar felet
  • Den faktiska, defekta, produkten

Alterna – badrum genom hela livet