Garantivillkor – Alterna

Utöver konsumentens reklamationsrätt enligt konsumentköplagen (1990:932) lämnar vi följande garantier till konsumenter.

- Kvalitet är otroligt viktigt för oss, varför vi ersätter tillverknings- och materialfel, så kallad fabriksgaranti för vissa produktgrupper upp till 15 år.

  • Alterna emaljerade plåtbadkar: 15 år.
  • Duschväggar Alterna Picto, U-dusch, Lusso, Capo, Aria och Luxor: 15 år, undantaget slitdetaljer.
  • Alterna Duschdesign, 8 mm glas: 15 år, undantaget slitdetaljer.
  • Alterna porslinsprodukter såsom tvättställ och WC-skålar: 15 år.
  • Alterna badrumsbeslag: 15 år.

- Garantitiderna gäller från inköpsdatum. För garantierna ska följande villkor gälla:

  • Kunden måste ha följt produktens monterings- och skötselanvisningar.
  • Är produkten felaktig ska den reklameras vid inköpsstället (i butiken eller via installatören).
  • Anmälan av ärendet ska göras inom skälig tid (max 2 månader) efter det att felet upptäckts.
  • Garantin gäller inte om produkten har använts i annat sammanhang än för hemmabruk.
  • För att garantin ska gälla ska produkten vara monterad och installerad på ett fackmässigt sätt enligt rådande branschregler.

- Garantitid för Alternaprodukter följer generellt Konsumentverkets rekommendationer och gäller från inköpsdatum.

Så här gör du för att reklamera en vara

Har du erhållit en defekt produkt, och vill göra en reklamation?

Återförsäljare/installatör – ta kontakt med din ansvariga säljare, alternativt närmaste Dahlcenter.

Slutkonsument – ta kontakt med den återförsäljare/installatör du köpt produkten av.

För att upprätta ett garantiärende, behöver du följande uppgifter:

  • Artikelnummer för varan du vill reklamera
  • Ordernummer för berörd order
  • Antal av produkten du vill reklamera
  • En beskrivning av vad som är fel på produkten
  • En eller flera bilder som visar felet
  • Den faktiska, defekta, produkten

Alterna – badrum genom hela livet